2. fejezet

Július elején végeztem a 2017-es takarómmal, így ezután áttértem a 2018-asomra. Ez arról nevezetes, hogy én magam is tervezem - bár nagyon sok hatás alatt. A GDPR miatt lezártam 2018-ban, de azután nem is csináltam, csak jegyzeteltem az időjárást. Ráadásul megakadtam a márciusnál, mert az eredeti blokkom nagyon nem tetszett. Utána megtáltosodtam. Az összeállításhoz nem végeztem el a házit, túl keveset számoltam, úgyhogy azon még módosítanom kell. 


Az "olvasási" irány: a jobb felső sarokban van január, illetve középen a tetején
és az óramutató járásának megfelelően dolgoztam össze.
Egyes részeken hullámosodik, a színvariánsok elkészítése előtt át kell számolnom
majd a blokkok szemszámát és annak megfelelően korrigálnom.


A hőmérséklet-takaró rész. A C2C-technikás rész a 2018.01.01-05.20 közötti 140 napot mutatja, míg
a hullámmintás rész a 2018.05.21-12.31 közötti 225 napot öleli fel. A kék, fehér színezések
mutatják a csapadékot, fajta szerint.

A készítéshez használt színpaletta.

Január hónap. Hópihék, freeform keretben

Február-hónap. A "Februári-kirándulás" eseménysorozat megörökítésére. 

Az eredeti márciusi blokk.
Olyan kesze-kusza és egyáltalán nem emlékeztet egy márciusi kertre,
ahol éppen virágzanak a korai boglárkák, ibolyák, tulipánok, de még
a legtöbb virág szunnyad a földben.


A végleges március hónap. Néhány boglárka és egy sor (kör) hóvirág. 

Az áprilisi nagyblokk: a húsvéti kalács, a beültetett piros tojásokkal,
jázminnal és persze egy csomó sárga tulipán.

Május: lila-lilával, a Vibrant Vintage Blanket Rose-Square-je alapján.
A blokkokat összekötő elemet is erről a takaróról emeltem át
 (Vibrant Vintage Blanket egyik változata alapján a "Celtic Mini Join" minta.)

Június: a klasszikus nagyi-négyzet.

Július: levendulaaa! 

Augusztus: teknősök a tengerparton. Hol máshol?

Szeptember: mandala. Egy újfajta sarok-megoldással.

Október: a klasszikus halloween-i cukorka, még egy sarokmegoldás.

November: az Attic24 Cikk-cakk takaró alapján 

December: Mikor mindent összekombinálok. Eredetileg AZ ELSŐ takaróm, ami egy patchwork
log-cabin mintás takaró volt, mintájával szerettem volna dolgozni, de rendkívül picike darabkákból
állt volna, ezért inkább egy nine-patch mintát választottam. A közepén mikulásvirágokkal.

Február. Középen 02.14-Valentin-nap. A két szélső "kitöltő" négyzet.

Március. 03.08 nőnapi virágok, 2018.03.14 S. W. Hawking halálának napja (nincs fekete a színminta
alapján, viszont a fehér pont jó semminek), valamint 03.15. kokárda.

Április-május. 04.01-2 húsvét, nyuszival, a középső elem üres, viszont májusban rengetek esemény
van, május 1-re egy májusfával készültem (Shan Sevcik: May Pole-ja.)

Május folyt. Anyák napja (06-án volt 2018-ban) orgonavirááága, május 20-21 pünkösd, Jézus egyik jelképét a halat választottam, és május utolsó vasárnapja (27.) gyereknap, lufikkal.

Június. A 3. vasárnap (17) apák napja, illetve június 24: Szent Iván-éj. 

Két eseménytelen hónap után (augusztus 20-ra a zászlók jegyében a sima vörös-zászlót választottam
(ami Magyarországon hivatalosan zászló volt. Mindenféle csillagok, sarlók és kalapácsok nélkül...))
október már zsúfoltabb. 10.06 az Aradi vértanúk-napja, 10.23. az Októberi-forradalom, valamint 
egy vidámabb ünnep 31, Halloween, mexikói.módra (virágos koponya akar lenni.)

November. 1 mindszentek, gyertyákkal és 2 a halottak napja rózsakoszorúval.

December. 6, Mikulás éppen beugrik a kéménybe, Karácsony és Szilveszter-éj (Leo-blokk.

Kitaláltam, hogy a maradékokat nem halmozom fel (bizonyára mindenkinek vannak mikro-gombolyagjai, amikkel semmit sem akar kezdeni, csak vannak.) Ugyanis menet közben óriási különbséget tapasztaltam a Stylecraft Special DK, és a meglévő tiszta, mercerizált pamut, a tiszta élő gyapjú és akár a pamut keverék takaróimhoz képest: izzadtam, mint a ló, de szinte semennyire sem melegített fel. Úgyhogy meghoztam a döntést: már csak valódi anyagokkal szeretnék együtt élni, műanyagokkal nem!

Így készítettem pár kerti hangulatlámpát. A belsőrész egy vizespalack megfelelő méretre vágva.

Valamint a takaró mintadarabjaival, a pici maradék-gombolyagokkal és ama márciusi félresikerült blokkal egy emlékkoszorút. A gombolyagokat egy-egy legömbölyített keresztszemes hímzőtűvel rögzítettem a koszorúalaphoz, a horgoláspróbákat, leeső darabokat köré rendezgettem. A nagy blokkot végül félbehajtva a hátuljához tűztem. 


A névnapi mintablokkok.

A születésnapi mintablokk.

Csík?

Pötty?
Spoiler: csík.

Miközben horgolgattam, készítettem, a youtube-on kezdtem el mindenféléket nézni, főleg inkább hallgatnivaló filmeket. Ekkor ütköztem bele Bernadett Banner-be. És hát rácsodálkoztam, hogy "Jé, ilyen van?!?" Nem csak Amerikában, de Európában is és még Magyarországon is akadnak képviselőik. Megtalálni őket meglehetősen nehéz, mert el kell különíteni a "hagyományörző" csoportoktól őket. Engem főleg a gyakorlatiassága fogott meg az élő történelmi ruházkodásnak: mit, mivel és hogyan lehet összevarrni, díszíteni és egyáltalán. 

A magyar történetírás ráadásul nem azt az alapelvet követi, hogy az alapokat nézzük meg (gy.k. alsóruha), hanem pont fordítva. Ez a honfoglaláskori síremlékeknél még talán elfogadható, mert a fémek maradtak meg, de ha egy kicsit is elmélyednének a külföldi módszerekben, talán mélyebben is sikerülhetne leírni a tárgyakat, minthogy eleink használtak gombot... Megtaláltam a könyvtáramban a Magyar Hírmondó: Régi magyar öltözködés című kiadványát. Benyóné Dr Mojzsis Dóra állította össze különféle előző történelmi korokban keletkezett műből szemezgetve (Ibn Rusztától (a honfoglaló magyarokat írta le) egészen néhány XIX. századi mű XVII. századi leírásaiig.) A probléma nem új keletű, és számomra elég meglepő, mert az oroszok is pont ugyanúgy elemzik az öltözékeket, mint ahogy az angolszászok. (Hogy t.i.: soha senkinek nem jutott eszébe a többi nép öltözékeivel összevetni a magyarokat? És ha megtette, miért nem vettük eddig át a többiek módszereit? Nekem azok megalapozottabbnak tűnnek, mint a kívülről befelé történő leírások, ugyanis az alsóruha okkal olyan, amilyen és erre épül rá a felsőruházat. Ma is!)


Mindenesetre engem nagyon elkezdett érdekelni az egész téma ismét (az egyetemi éveim végén, a felnőtt életem kezdetén részt vettem pár színházi előadás létrehozásában a Szekérszínház társulatnál és a debreceni Egyetemi Színpad újraindításakor mint "jelmeztervező", kellékes, öltöztető és súgó) és szeretnék egészen elmélyedni benne. Az ókori Egyiptommal akartam volna kezdeni a kutakodást, végül a magyar időjárás miatt megpróbálom az egész ókort kutatgatni: ide nem elegendő egyetlen ágyékkötő, attól tartok. Ez igen szerteágazó, hiszen Egyiptom, Mükéne, Asszíria, a Szkíta Birodalom, Kína, és ki tudja még mennyi (Ötzi is ennek az időszaknak a kezdetén élt)! Azt tervezem, hogy készítek egy-egy kapszulagardróbot hordható darabokból az adott korban jellemző szabással, arra emlékeztető mintákkal; valamint megpróbálkozom 1-2 viselet másolattal - annyi bizonyos, hogy ez utóbbi baromi nagy falat és méregdrága. (Aki ismerős az angol technicus terminusokban: historically bound ruhatárat és historically accurate viseleteket.) Elképzelésem sincs mennyi idő lesz, de úgy tűnik, már nem fogok unatkozni soha többé. Nagy mázli, hogy pont most akadtam bele, hiszen a COVID-19 miatt a múzeumok bemutatják a darabjaikat bárki számára elérhetően!

És haladtam a kertemmel: elkészültek a dombágyaim (szinte majdnem, már csak az utolsó virágföldes réteg hiányzik) és kijelöltem az élelemerdőm helyét. Előbbinél még nem fogok az idén telepíteni, augusztus végén már elég késő, amit tudtam, már beültettem és pár bokor talán még kellene. Ráadásul a kerítést ideje lenne átfesteni, nagyon rossz állapotban van és a színe sem annyira jó: rozsdavörös. Én klasszikus fehérre vágyom, amin csodaszépen fog mutatni a ráfutó rózsa és előtte a levendula, valamint a többi rózsaszín és lila csoda. Utóbbinál már "csak" teljesen át kell alakítani a kertet hozzá. A kert többi része alakulgat. Ez leginkább pihenőkert lesz, csak szőlőlugast, bokrokat és virágokat telepítek a fű mellé. 5-6 kerti partin vagyunk túl és a medencés időszak közepén járunk, egyelőre nem ideális az elrendezése. Rendezettebb, mint volt, de kell még idő, hogy minden megtalálja a helyét. 

A júliusi állapot.
A kép előterében, jobbra a kitermelt földkupac, balra sorban a dombágy-fázisok. 
Egy négyfokú gereblyére hasonlít az alaprajzom; az első két fokon a kerti ágak, 
gallyak láthatóak, a harmadik foknál a visszatermelt föld és a fűnyesedék (mivel önmagában
beposhad a fű, ezért egy-egy vágás után betakartam földdel. Az első fok alapján működő ötlet.)
Az első fok és a közti rész betelepítve. A nagyon zöld burjánzó a "krumpliföld", van pár 
bokornyi illatos fűszer, valamint beültettem a két már meglévő áfonyabokromat, pár tő
nem télálló virággal (amik nem keltek ki és benne is maradtak a földben.)

A kerti gallynyelő. Minden lemetszett ágat be tudtam rakni és nem lett kifejezetten magas!

Az építős fázis. Két-háromhetente vágtunk füvet. A leendő gyümölcsös helyére is megágyaztam
a nyesedékből. Nem túl esztétikus, nincs is fényképem a területről. A következő évben a metszés
anyagával tervezem keverni és azzal már készítek képet is. Az ágyás tövében egy rózsabokor áll.
Ezt jobban le fogom vágni, ahogy a párjával tettem. (A korábbi rózsa-gyilkos mivoltom miatt
nem mertem teljesen visszavágni.)

A nagy terv az utcai részhez...
A növénykiosztás el fog térni, 
nem lesz ennyire szabályos (4 növény
ugyanazon fajtái, ugyanabban a sorrendben.)
A színek hasonlóak, sárgászöld nélkül, fehér
virágokkal. A terület szélessége is nagyobb egy
 picit. A fentebbi kerti képeken látszik a jelenlegi 
kerítés. (Forrás

Végtelenül szomorú voltam augusztus 20-án, mert Debrecenben elmaradt a Virágkarnevál, pedig az idén azt terveztük, hogy a lányunkat kivisszük a stadionos felvonulásra. No, nem maradtunk program nélkül: megtekintettük a kecske-kifutót (ahová nem lehetett bemenni...) és a Vidámparkban végre volt valami élet: a Galiba Fesztivál zajlott, megnéztük a Lúdas Matyit (sajnos képet nem csináltam és nem írtam fel az előadók nevét. Egy gyerek-felnőtt amatőr színi társulat játszott. Aranyosak és szórakoztatóakvoltak, MiniZ-nek pedig nagyon tetszett! Ezúton is köszönöm, ha erre téved egyikük! A Ludas Matyi ma is teljesen aktuális darab.) és egy bábelőadást, kipróbáltuk az elvarázsolt kastélyt, vonatoztunk, ettünk, ittunk, jól szórakoztunk. 

Claudias’s Angels Légtánc és Táncstúdió akrobatái (Forrás)

Forrásaim:

https://rozsaszinpottyok.blogspot.com/search/label/%232018_%C3%A9vtakar%C3%B3

youtube.com/channel/UCSHtaUm-FjUps090S7crO4Q

Benyóné Dr Mojzsis Dóra: Régi magyar öltözködés, Magvető Könyvkiadó, 1988

http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2018/08/Vislettorteneti-mozaikok_press_.pdf

http://kaposijozsef.hu/wp-content/uploads/2012/05/02_Viselettortenet_szoveg_formazott.pdf

hgtv.com

programturizmus.hu/ajanlat-galiba-gyermekfesztival.html