3. fejezet

Augusztus 20. után hatalmas ünnepségsorozatba kezdtünk: jött az én szülinapom, majd MiniZ-é. Egészen szeptember végéig mulatoztunk, a végére megjelent az iskolában a fertőzés és a barátok felével ismét nem tudtunk találkozni. Borzasztó egy év! 

S mivel lehet engem boldoggá tenni? Egy kis túra, egy kis
művelődés és kis étkezés: Ipolytarnóc-Eger kiruccanás

Világsztár!
Nyíregyháza, Sóstó-Zoo

Éjszakai látogatók. Az oszlop mellett, illetve a balszélen.

És akkor rámnézett!

Itt négy világító szempár látható...
Szeptember 22-én az esti órákban a házi kutyánk már kb egy hete nem bírt magával és a férjem
rájött, hogy vaddisznókat ugat. Gyorsan kaptam a fényképezőt, de a létrát bent felejtettem és a 
kerítés fölött nyújtott karral nem sikerült igazán jó képet csinálnom. Öt megtermett jószág
szántotta a szomszédunk mellett a gyepet és bevallom megdöbbentő élmény szemtől szemben
állni ezekkel az állatokkal. Nagyon nagyok és ha úgy gondolná... - a kerítésünk nem fogja 
megállítani. A mi házunk mellett is felszántották a gyepet, úgyhogy megtudtam, ki rotálja ész
nélkül a bokrok melletti sávot, és hagyja benne az egyetlen tő parlagfüvet... (Amit eltávolítottam.)

A 2018. évi takaró után valami másra vágytam, bár még 3 másikhoz vettem meg az alapanyagokat 2017-ben. Egyelőre félretettem, mert időközben annyi mindent kezdtem el, ami félkészen, bedobozolva várja, hogy befejezzem! És végig kell majd számolnom a 150+225 sort, meg a blokkokat, meg az összekötő elemet, a szélcsipkét - ...

Az azonnali varrnivalókkal kezdtem: felhajtandó szoknyák, átszabandó ruhák, blúzok sorakoztak fel először. Majd kezembe került a merinó-topom. Forgattam-forgattam, de feltétlenül túl keskenynek találtam (a kötésnél sokszor belefutok abba, hogyha nem elég nagy a kötéspróba, akkor az egész előkalkuláció rossz lesz. Van, hogy kicsi, de sokszor túl bő lesz. Többnyire egy egész motringot felhasználok emiatt, de most szupervékony lace-szel dolgozom 1,5-ös tűvel!) 

Úgyhogy újrakezdtem és teljesen megváltoztattam a munkám. Eredetileg csak egy 5 dekás  atlétaként viselhető merinó-topot akartam készíteni és ehhez egy 10 dekás lila kardigánt. Ehelyett egy 15 dekás lila alapon fehér mintás felsőbe kezdtem bele.

A minta eredetije

A korábban elkezdett darab miatt 400 szemre kezdtem, alulról felfelé, körben. Mivel kicsit lassan ment, megpróbáltam javítani a módszeremen és mivel amúgy is két színnel dolgoztam, a fair island knitting módszereiben merültem el. Nem teljesen vettem át, mert nagyobb méretben kellene begyakorolnom a jobbos fonalvezetést, de sokat sikerült javítani a gyorsaságomon (harmadára! Annyira piszmogós vagyok.) Jól látható a topomon, hol váltottam, ott elhalványodott a vonalam.


Az ujja. A vállvonalon szoktam manapság kezdeni, felszedem az összes szemet és a szemek közt
is beszúrok, kötök egy sort, majd lefogyasztom a harmadát ott, ahol nem akarom kicsit buggyosabbra
készíteni és rövidített sorokkal kötöm tovább, apránként szedem hozzá vissza a szemeket, úgy szaporítom, ahogy fogyasztanám alulról, a kézelőtől kezdve. Könnyebb az ujjahosszát szabályozni, de
az egész ujját lehet újrakötni, ha valami nem tetszik a törzsön.




Másfeles tű.
Őszintén érdekelne, hogy azokat a reneszánsz darabokat mekkora tűvel készítették?
Ez a kapható legkisebb méret.

Az előkertben ősszel elkezdett minden nyílni. Egészen előkert érzést kölcsönöztek nekem, miközben a férjem megkérdezte, hogy meddig lesz még ilyen gyomos a kert - ugye permakultúrát szeretnék; direkt nincs takarás nélkül a talaj, a növényi maradványokat is ott hagyom, nem zacskózom és küldöm el a szemétszállítókkal... Míg kicsik a növények, addig vannak "üres" részek a növény-telepek között, de majd összenőnek. Még sok vár rám: kerítést kellene festenem. Már kidolgoztam, hogy mi a haditerv, csak megakadtam a rozsdás, körbe-körbe tekeredő csavaroknál. Fogalmam sincs, hogy a levágáson kívül hogy tudnám eltávolítani ezeket. Bosszantó módon a legközelebbi festékboltban Hammerite helyett másik festéket tartanak, szerintük ugyanolyan - miközben 24 órás száradási idejű. Nem vittem szemüveget, nem tudtam elolvasni a használati utasítást és csak otthon láttam meg! Bosszantó! 

Az előelőkert terve.
Annyit változott, hogy egy taposósávot is hagyok a szélén, mert nincs járdánk és talán akkor nem tapossuk le a virágokat sem. Tapossák. (Telepítés után nagyon simán belesétált mindenki a friss vetésbe...) Úgyhogy a szegfű+a másik néven futó spirállal jelölt sáv nem lesz, csak nyomokban. A szarkalábvetésem és a bíbor kasvirág vetésem sem kelt ki 2020-ban (májusban csináltam meg), és nem piros, nem narancssárga pipacs (kaliforniai mák) sem akadt még a kezembe - bár az utcánkban van fehér-lila vadmák, - és kiderült, hogy a jobb közép levendulától jobbra tele van kisvirágú őszirózsával a terület, valamint ugyanez nyílik a bal szélen is. A rambler rózsákat sem rajzoltam be, amit a kerítésre szeretnék felfuttatni, bár nem tudom, hogy ide vagy inkább az előkertbe ültessem. Sajnos a törpeorgonát későn ültettem ki földbe, nem maradt életben. Viszont a díszfű átültetés sikerült! Nagy örömömre! A fátyolvirág, az izsóp, a zsálya és a "másik" fedőnevű lila (!) illatos ternye kikelt (bár megijedtem, mert mikor elkezdett virágozni fehér virágokat hozott, csak később lilult be.) Megmaradtak a levendulák, a menta, a bazsarózsa (igaz, nem virágzott és lehet túl csapadékos neki ez a terület) és a sokáig ismeretlen szarkalábak (amit nem az ábra szerint ültettem be...) Valamint elcsábultam két törperózsa miatt. Lehet, hogy nem baj, mert ezek valószínűleg egy kicsit nagyobbra nőnek majd, mint amiket kinéztem növénykatalógusból és azon dilemmáztam ezen két példányig, hogy jó lesz, nem lesz jó... A festésig mást nem akarok ültetni, és erősen küzdök a mulcsozással is: van egy fűsáv a bal és a középső fűcsomó között. De abban sem vagyok biztos, hogy azt ki akarom-e írtani: nyírás nélkül is párnás maradt - lehet nem is fű, vagy eleve ilyen mini növekedésű, vagy majd 2021-ben mindenre fény derül.

Mindeközben eljött a Halloween. Feldíszítettük a lakást, elmentünk a barátokhoz, megvendégeltük a barátokat. Készítettünk feladványt. Elmentünk a temetőbe is. MiniZ-nek nagyon tetszik a Coco című film a mexikói mindenszentekről. Hiányolja a házi oltárunkat. Hát, ez nem csoda, tényleg nincsenek a fényképeink felrakva a falra, bár az üknagymamájáról is készült kép, és tény, hogy az eddigi fényképei közül csak a nulladik éveseket ragasztottam be az emlékkönyvébe. Az ovis előhívottan megvásárolt képeinek pedig keresem a megfelelő, nem gyerekes, nem horror (fekete lapú) és nem esküvői öntapadós albumot. Majd egyszer biztos belefutok egy teljesen semleges színűbe, s talán könyv alakja is lesz, nem a 33*33 méretű. 

A dekorból egyre több saját készítésű:

Beleszerettem a mintába, 12-es cérnával pont jó az asztalomra.
Van egy sárga-narancs-barna színösszeállítású párja is.



A középső rész részletezve:


Hú!

Eredete ismeretlen (pinterest.hu)

Jack in the Web

Én nem szabtam méretre, netán varrtam össze ezeket a terítőket. Egyrészt, barbárságnak tartom, másrészt nem biztos, hogy ez a szokás jövőre is szokásban marad, netán nem akarom máshogy elrendezni, vagy éppen kikeményítve felakasztani a falra. Kezelni is egyszerűbb, mert elkoszolódnak. Ráadásul birtokomban van minden ismert felmenőm kisterítője, a kontinuitás bizonyítékai, miért akarnám felrúgni a hagyományt?

Halloween Top Hat miniben

Minta

A hátlapja. Ahogy tanultam. 
Én nem a színén öltöttem ferdén, hanem a visszáján.

És némi előre összeállított unaloműző, ha netán-tán unatkozna a díszes egybegyűlt barátnői társaság:

Kösd össze sorrendben a számokat!

Keresd meg a következő és csakis a következő szavakat:
CICA * CUKOR * CSALÁS * CSONT * DENEVÉR * EMU 
FÉLELMETES * HÓ * KOSZORÚ * LÁMPÁS * LÓ 
MÚMIA * RÓKA * SZELLEM * TÖK

Keress különbözőségeket!

Színezd ki!

Valamint egy üres lap, amire azt rajzolsz, amit szeretnél!


A történelmi viseletek terén elmélyedtem a Szinuhéban. Úgy emlékeztem, hogy Mika Waltari részletesen leírja az ókori viseleteket, de aztán csalódnom kellett: az anyagokról egészen sokat ír, de nem részletekbe menően: a finomság-durvaság, tisztaság-tisztátlanság jelentőségét írja le, a mükénei kultúra "szemérmetlenségét" - miközben az egyiptomi hasonlóan szemérmetlen volt, és kitér a keleti törzsekben hordott gyapjú tisztátlanságára. De részletes leírások nem nagyon vannak benne, csak a freskómaradványok alapján írhatta le a ruhákat. Annyiból érdekes, hogy 60-70 év alatt mennyi információval gazdagodott az egyiptológia, mit gondolunk ma másképp, mint akkoriban (pl már ismert Tut-ankh-Amon anyja: Kia, Ehnaton testvére volt; míg a könyvben beházasodottként szerepel.) Csak 2010 után kezdték el megvizsgálni a sírjában található textil-leletanyagot és sok érdekességet elárult. Többek között azt, hogy a fáraó ábrázolása többé-kevésbé realista volt: valóban nőiesen széles csípőkkel rendelkezett, vagy a használt kesztyűi arra utalnak, hogy nem egy beteges valaki lehetett, hanem inkább sportos, aki többször is szenvedett sportbalesetet, illetve valószínűleg egy ilyen miatt halt meg. Mindez a modern technológiának köszönhető: az MRI, CT, valamint a genetikai vizsgálatok fejlettsége elérte azt a pontot, hogy ezeket szinte teljes bizonyossággal ki lehet jelenteni! 

Tut király

A felesége: Ankhesenpaaten 
Hese királynő

Tut feltételezett anyja, Kia

Ezután áttértem a XVIII. - XIX. századi angol írónőkre: Jane Eyre, Üvöltő szelek, Büszkeség és balítélet, Mansfield kastély. Nem kellett csalódnom. Jókait is elő fogom venni, remélhetőleg lesznek benne biedermeier, reformkori leírások. 

A magyar viseletek esetében van egy nagyon furcsa kettősség: egyrészt leragadtak a reneszánsz-barokk közti átmeneti időszaknál a díszmagyar esetében, de persze a hétköznapokban az európai divatirányzatokat követték. Lehet, hogy hidegebb volt Magyarországon, mint Európa többi országában? Vagy a selyembársony nem meleg? A magyar ipar miatt? Keleti kapcsolataink okozhatták? Persze a huszáregyenruha szerű férfi-öltözet is évszázadokig tartotta magát és ma is felfedezhető a díszruhákon. Nyilván a huszár-gúnyához nyalka testalkat is szükséges, ami a ruházatot hordó emberek esetében nem feltétlenül áll rendelkezésre. Úgyhogy valami furcsa, a tradíciókhoz mindenáron ragaszkodni vágyó magatartásunk is állhat e mögött; ami megmagyarázná, hogy sikerült megannyi sikertelenség mellett is megtartani a magyarságot. 

Körvonalazódik a kapszulagardrób. Ezzel fogom kezdeni, hiszen jóval egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb, mint a történelmileg hiteles másolat elkészítése, amihez még nagyon sokat kell olvasnom. Szerencsére, nagyon fontos kutatások zajlottak a közelmúltban, amelyekről megszülettek az első tanulmányok és könyvek; innentől kezdve már nem csak a festményekre, szobrokra, saját impressziókra lehet hagyatkozni, hanem konkrét tényekre. A nagy kérdés jelenleg az, hogy meg kell-e tanulnom fonni és szőni. Hát, remélem nem; mert az egyiptomi finomság megtanulása valószínűleg nem két hét lenne, ha egyáltalán nekem sikerülne.

De térjünk rá a konkrétumokra. Először a meleg időhöz való ruhatárral kezdem. 7 alap darabot készítek, 5 kiegészítővel és a lehető legtöbb ékszerrel. Az egyiptomiak sokkal kevesebb öltést ismertek, mint mi, de a kapszulagardróbot valamivel többel fogom elkészíteni: tűzőöltés, gépöltés, ezek kombinációja, valamint a legegyszerűbb ferde szegőöltés. Az alapanyag finomabb lenvászon, selyem, illetve pamutcérna (mármint nem a varráshoz!) Mivel az ókori emberek sokkal színesebben öltöztek, mint mi, valamiféle festést is kipróbálok, de ez még a jövő kérdése.

  • 3 fehér lenvászon egyiptomi tunika, a 3 ismert szabásvonallal.
Tut egyik tunikájának rekonstrukciója.

Az egyiptomi tunikafajták és szabásuk
  • 2 selyem tunika
  • 2 mükénéi ihletésű szoknya, nadrág, vászon felsőkkel
Különböző szoknyamegoldások

Térben
A Sáfránygyűjtő freskó lebontása

  • 1 lepel áttetsző lenvászonból
Lepelkötési útmutató
Modern változata

  • 1 felsőszoknya áttetsző lenvászonból
A Kígyó Istennő
    Az öltözék sematikus rajza
  • 2 horgolt felsőruha
Ez egy rekonstruált fajansz felsőruha, egy gyöngy-gallérral. A fajansz egy egyiptomi kerámiafajta.
A alapreceptje több keramikus lapján fent van, itthon hasonló sem kapható, úgyhogy valamilyen utánzattal, illetve rekonstrukcióval meg fogok próbálkozni. De a kapszula-gardróbban a horgolt utángondolásait szeretném elkészíteni. 
  • 1 kaftán (kék-fehér csíkos lenvászon, kötött vagy selyem)
Ennél kicsit magasabb kivágású kaftánt késztíek, illetve betéttel hordom.

Kiegészítők: saruk, kesztyűk, gyöngy-gallérok, gyöngy-nyakékek, karperecek, gyűrűk, övek, kapcsok, fejdíszek, egyiptomi színekből álló smink-készlet, ládika.

Tutankhamon kardísze. Úgy hordták, hogy a váll felé voltak a szárnyak és
áthajoltak a test előtt és mögött. Mintha egy ruha ujj lenne.

Tut kocsi- és vadászkesztyűinek rekonstrukciója és ábrázolása

A történelmileg helyes kísérletezést egy virágnyakékkel szeretném elkezdeni. 

Tutankhamon virág-gallérja, amivel eltemették

És az év újdonsága: a jövő héten elkezdek egy OKJ-s tanfolyamot: lakberendező leszek hivatalosan is. A papírhiány Magyarországon jelentősen hátráltatja egy alkotó életét, erre szeretnék pontot tenni ezzel. Az idén egy alapfokú tanfolyamot már megcsináltam online, ez személyes jelenlétet is igénylő. 


A képek forrása: 

https://www.ravelry.com/patterns/library/boo-12

https://www.ravelry.com/patterns/library/skulduggery-doily

https://www.ravelry.com/patterns/library/jack-in-the-web

https://www.ravelry.com/patterns/library/halloween-top-hat

https://hu.pinterest.com/pin/492792384223933208/

Jimmy Dunn: Egypt: Tutankhamun (King Tut) of the 18th Dynasty, http://www.touregypt.net/featurestories/tut.htm 

https://www.fashion-era.com/ancient_costume/egyptian_fancy_dress_1_tunics.htm

https://www.ranker.com/list/king-tut-garments-recreation/shonna-wright?epik=dj0yJnU9Q3BBUEJuSWxYWUVmVVk5dGpRMEJFSDA1V3lWM2dVVTUmcD0wJm49MUpmMG10S0s4eF82aUU5MGt5dXpHUSZ0PUFBQUFBR0FQZVRR

https://www.maghrebi-sf.com/ancient-egyptian-fashion-modern-day/

https://world4.eu/ancient-egyptian-costumes/

https://valeriehector.com/blog/2015/6/3/quantum-leap-4-the-dawn-of-bead-netting-techniques

https://margerysharp.wordpress.com/2014/05/14/the-stone-of-chastity/

https://world4.eu/minoan-costume/

http://tahneyalexandramay.com/index.php/2018/04/14/review-haute-couture-in-ancient-greece-the-spectacular-costumes-of-ariadne-helen-of-troy/?epik=dj0yJnU9NlJmeTY2UWp5cDlMU2ZYcVYwYW5IWklCR1hTNTFtSmEmcD0wJm49UjFxSUFaaUZMV1NoakJKNWt2a2k3QSZ0PUFBQUFBR0FQZzBV

https://t.co/Tvq6k0AUrphttps://ericwedwards.wordpress.com/2013/07/17/the-cult-of-the-mother-goddess/?epik=dj0yJnU9ajBHV0cwZW5nMk91ak5sSlZ5UFRKa0VRMk50dzR1M2omcD0wJm49aGpCQkxITTRhaFhOOFlNNmJ6eExvUSZ0PUFBQUFBR0FQaE13

https://fashion228.wordpress.com/2011/03/18/ancient-egypt/

https://hu.pinterest.com/pin/492792384213845828/

https://edition.cnn.com/2013/10/21/world/africa/tribal-beauty-photographer-vanishing/?epik=dj0yJnU9em5meGFlM3RnTURkUGVYX2VtMU1zLWZiQ3JlVzNOc0omcD0wJm49N0ZiZW9UbmlreDg1TFZMeVZqYlFOZyZ0PUFBQUFBR0FQaHdr

https://hu.pinterest.com/hiimzokor/h%C3%ADmz%C5%91k%C3%B6r/3-fejezet/

https://www.metmuseum.org/art/collection/search/548831